Натха-Сампрадая

Основная дискуссия => Натхизм и другие традиции => Тема начата: isckatel Иван от Январь 01, 2016, 08:46:17

Название: Абхинавагупта
Отправлено: isckatel Иван от Январь 01, 2016, 08:46:17
http://www.tantrikstudies.org/blog/2015/12/20/who-was-abhinava-gupta (http://www.tantrikstudies.org/blog/2015/12/20/who-was-abhinava-gupta) здесь в статье про Абхинавагупту говориться, что его садгуру был Śambhu Nātha.

Цитировать
In time, Abhinava studied with many gurus—more than fifteen Śaiva teachers in all, plus teachers of logic, exegesis, Buddhism, Jainism, and Vaishnavism. He had a passion for learning! He received direct transmission from masters in the Trika, Pratyabhijñā, Krama, and Saiddhāntika lineages, a transmission which authorized him to teach in those lineages. He tells us that it was sweet nectar to offer them the service (sevā) which effected their favour. (TĀ 37.63) He describes himself as a bee, going from flower to flower, collecting the nectar of each of these branches of the tradition in order to make them all into the sweetest honey. (TĀ 13.335) But it was not until he met his true master (sadguru) that his realization was complete. It is said in the Kaula tradition that full awakening can only be transmitted by a guru who has himself attained it. This guru, for Abhinava, was a man named Śambhu Nātha. Their meeting was like that of Rumi and Shams, for Abhinava was already an expert scholar of the scriptures and not lacking in spiritual experience. Yet something was missing: the final descent of grace (śaktipāta), triggering the complete and permanent expansion into all-encompassing blissful nondual awareness, expressed and grounded in embodiment.

Śambhu Nātha, a master of both forms of the Trika (Kaula and non-Kaula), came to Kashmīr from the great śakti-pīṭha or holy place of Jālandhara, in the Puñjab. It was to this master that Abhinava attributed his Self-realization, and thus he praised him before all his other teachers.

Т.е. если верить этой статье, то я так понимаю садгуру Абхинавагупты был натхом?
Название: Re: Абхинавагупта
Отправлено: Yogi Matsyendranatha от Январь 06, 2016, 12:02:03
Ну, он был натхом, примерно так же как и некоторые буддийские сиддхи когда-то были и натхами, а сейчас многие считают, что это разные сампрадаи. Сам же Абхинава Гупта в «Тантралоке», перечисляя своих Гуру, упоминает еще и Матсьендранатха, так что в каком-то смысле да, можно и так сказать.
Название: Re: Абхинавагупта
Отправлено: isckatel Иван от Январь 06, 2016, 15:28:58
Ну, он был натхом примерно так же, как и некоторые буддийские сиддхи когда-то были и натхами, а сейчас многие считают, что это разные сампрадаи. Сам же Абхинава Гупта в Тантралоке, перечисляя своих Гуру, упоминает еще и Матсьендранатха, так что в каком-то смысле да, можно и так сказать.
Складывается такое ощущение, что в прошлые эпохи на сампрадаи смотрели больше не  как на принадлежность к какой то религии, а больше как на школу, причем ученик мог посещать несколько школ, а мог еще и несколько школ закончить.
В Хождении за три моря Афанасий Никитин то молиться православно, то даже строчкой из Корана, то пишет на русском, то на тюрском. Однако когда в его путешествии ему предложили сменить религию на ислам он отказался, но по отказу видно, что он хорошо знал от чего отказывается, знал основные моменты ислама.