В последнее время , с помощью, определенной группы людей ,происходит искажение основ учения Будды и запущен другой процесс явной и наглой лжи в отношении древнейшей традиции.
http://board.buddhist.ru/showthread.php?t=14353
Забавно как можно подтасовывать информацию. Зашел по указанному адресу и вот что нашел :http://board.buddhist.ru/showthread.php?t=14931&page=2
Для самых гелукпинских гелукпинцев:
Из садханы Ваджрабхайравы "Драгоценный Ларец", составленной Чже Цзонкапой т (описание Защитников восьми кладбишенских земель):
Цитата:
На востоке оранжевый Индра верхом на слоне Сахасракша Тысячеглазый; в правой руке держит ваджр, левая грозит указательным пальцем.
Слева от него – чёрный Вишну верхом на Гаруде; в правых руках палица и чакра, в левых – морская раковина и драгоценный камень Каустубха.
На юге – чёрный Яма верхом на буйволе, с пылающими рыжими волосами дыбом; в правой руке дубина, левая грозит указательным пальцем.
На западе – белый Варуна верхом на змее; держит петлю-змею.
На севере – жёлтый Вайшравана со здоровой полнотой, стоящий на богатстве; в правой руке груда ратн, в левой – мангуст.
Слева от него – белый слоноголовый Ганеша верхом на крысе; в правых руках чётки и алебарда, в левых – морковь и поднос с лепёшками.
На северо-востоке – белый Шива верхом на быке, с ушнишой на макушке; держит трезубец и капалу и обнимает двумя руками Кайрилу.
Для нингмапинцев (зато - с картинкой). Кстати, картинка из собрания божеств Дуджом Терсар:
http://www.keithdowman.net/art/nyingmaicons/ni85.htm
И еще немного (извините, перевести нет времени):
Цитата:
Maha Deva (Tibetan: lha chen po, English: Great God): also known as Shiva - emanation of Avalokiteshvara.
"...Great God, Ishvara, with a body red in colour, like ruby, blazing with light. Having one face, two hands and three eyes, charming and passionate in appearance. In the right [hand] holding aloft a hook to gather the Three Realms and the left a lasso of wind. The hair is bound in a tuft decorated with a crescent moon. Adorned with silks and jewels, naked with a red linga, engorged and erect. The right leg is bent and the left extended in a standing posture. Embraced by the consort, Uma Devi, bright red, beautiful and affectionate. The right [hand] holds a conch shell vessel to the Father and the left a hook; adorned with jewels..." (Min-ling Lochen Dharmashri, 1654-1718. Tibetan source text part II, pp.364-365).
Bright red in colour with one face and two hands he is slightly fierce with three eyes and partially exposed canine teeth. The right hand holds upraised a hook, ornate and red, in the shape of an elephant goad decorated with jewels. The left holds outstretched an engorged red phallus and gold lasso. Adorned with a crown of gold and jewels, earrings and necklace he wears an orange and yellow scarf and a long garland of red flowers. The consort in similar appearance holds up a gold vase in the right hand and a mirror in the left, the shoulders covered with a blue scarf. Standing above a sun and moon disc atop a red lotus blossom they are surrounded by the subdued orange flames of pristine awareness. Arranged in front are rows of variously coloured wishing jewels, precious objects and bolts of cloth presented as an auspicious offering.
Above, wreathed in the flames of pristine awareness, atop a red lotus blossom is the powerful Guru Rinpoche, Padmasambhava, red in colour, holding aloft in the right hand a black vajra sceptre. The left holds to the side a three pointed katvanga staff. Adorned with the lotus hat, earrings, necklace and a garland of heads he wears the robes of the Three Vehicles standing atop a corpse and sun disc.
"To the discerning pristine awareness body of all conquerors, emanation body of compassion of the powerful Avalokiteshvara, benevolent Lord of the World; Mahadeva together with consort, Uma, I pay homage." (Nyingma liturgical verse).
The practice of Mahadeva is a Revealed Treasure teaching (Tib.: Terma) unique to the Nyingmapa School.