Adesh Ūda!
What is the correct mantra to be practiced by a sadhaka following the traditional path? I suggest referring to one sloka from the Guru Gita:
ध्यानमूलं गुरुर्मूर्तिः पूजामूलं गुरुर्पदम् ।
मन्त्रमूलं गुरुर्वाक्यं मोक्षमूलं गुरूर्कृपा ॥
dhyānamūlaṁ gurormūrtiḥ
pūjāmūlaṁ gurupadam |
mantramūlaṁ guruvākyaṁ
mokṣamūlaṁ gurukṛpā ||
The image of the Guru is the basis of meditation,
The feet of the Guru is the basis of worship,
The basis of mantra is Guru's speech,
The basis of liberation is Guru's grace.
It may seem to someone that this is said for a beautiful word, but in reality it is not. In deed, as it is said in this shloka, it is so. However, the meaning of this shloka lies in the correct attitude towards the Guru, which is not characteristic of many, especially in the Western environment, including among the so-called "spiritual practitioners". This happens for the reason that those who declare themselves sadhakas in the West are subject to the trends of the general environment, where a lot of mass delusions are cultivated. But, if you know deeply the topic of mantras, then the mantra is the Deity, and the Guru is a good practitioner. A good practitioner is one who has realised the mantra (i.e. the Divine in himself). Accordingly, the transfer of the mantra, of course, occurs from the Guru to the disciple, but essentially it is the Deity itself that "transmits" itself through the Guru to the disciple. I propose to think about how important, deep and sacred this process is. Therefore, it is necessary to come to the Guru precisely for this kind of process. But of course, this does not happen as simply and primitively as many imagine it to be, the level of devotion and understanding of what it is must be extremely high.
Адеш Hūda ji!
Что такое правильная мантра, которую должен практиковать садхака, следующий традиционному пути? Я предлагаю обратиться к одной шлоке из Гуру-гиты:
ध्यानमूलं गुरुर्मूर्तिः
पूजामूलं गुरुर्पदम् ।
मन्त्रमूलं गुरुर्वाक्यं
मोक्षमूलं गुरूर्कृपा ॥
dhyānamūlaṁ gurormūrtiḥ
pūjāmūlaṁ gurupadam |
mantramūlaṁ guruvākyaṁ
mokṣamūlaṁ gurukṛpā ||
Лик Гуру — это основа медитации, стопы Гуру — основа поклонения,
Речь Гуру — основа мантры, милость Гуру — основа освобождения.
Возможно, кому-то покажется что это сказано для красивого словца, но в реальности это не так. На самом же деле, то как сказано в этой шлоке, так оно и есть. Однако смысл этой шлоке заключается в правильном отношении к Гуру, что свойственно не многим, особенно в западной среде, в том числе и среди т.н. "духовно практикующих". Это происходит по той причине, что те кто декларируют себя на Западе садхаками, подвержены веяниям общей среды, где культивируется очень много массовых заблуждений. Но если вы знаете глубоко тему мантр, то мантра — это и есть Божество, а Гуру - это хороший практик. Хороший практик тот, кто реализовал мантру (т.е. Божество в себе). Соответсвенно, передача мантры конечно происходит от Гуру к ученику, но сущностно — это само Божество "передает" себя через Гуру ученику. Я предлагаю вдуматься насколько это важный, глубокий и сакральный процесс. Поэтому приходить к Гуру надо именно за такого рода процессом. Но конечно, это не происходит так просто и примитивно, как многие себе это представляют, уровень преданности и понимания, что это такое, должен быть крайне высоким.